Pendidikan Moral dalam KSSR
Kurikulum Standard Pendidikan Moral bermatlamat membentuk insan berakhlak mulia, berintegriti dan boleh menyumbang ke arah keharmonian dan kestabilan negara serta masyarakat global.
Objektif
Kurikulum Standard Pendidikan Moral Sekolah Rendah membolehkan murid untuk mencapai objektif berikut:
- Memahami dan menghayati nilai-nilai universal.
- Menghayati dan mengamalkan budi pekerti mulia.
- Melaksanakan tanggungjawab moral dan sosial bagi mengekalkan kesejahteraan diri dengan keluarga, sekolah, jiran, masyarakat dan negara; dan iv. mengembangkan dan mengaplikasikan penaakulan moral, perasaan moral dan perlakuan moral dalam membuat pertimbangan dan keputusan.
Peranan Guru
Sebagai guru yang perlu mengajar tiga domain
iaitu penaakulan moral, perasaan moral dan tingkah laku moral, guru berhadapan dengan
cabaran yang agak kompleks dalam penyediaan aktiviti pengajaran dan
pembelajaran. Perhatian perlu diberikan terhadap aktiviti yang akan membantu
meningkatkan tanggungjawab murid dalam pembelajaran mereka. Guru juga perlu
membantu murid dengan menyediakan garis panduan bagaimana mereka bekerja dalam
kumpulan atau melaksanakan aktiviti kolaborasi. Guru menyediakan peluang untuk
komunikasi yang akan memberi kesan kepada murid dari aspek berkongsi idea,
melaksanakan aktiviti dan mencapai kata sepakat. Tahap penglibatan murid secara
aktif juga bergantung kepada jumlah masa dan tahap kedalaman dalam penglibatan
murid semasa proses pengajaran dan pembelajaran.
Pendahuluan
Kurikulum Standard Pendidikan Moral ialah satu program mendidik murid supaya menjadi insan yang bermoral atau berakhlak mulia dengan menekankan aspek perkembangan penaakulan moral, perasaan moral dan perlakuan moral.
Penaakulan Moral
Keupayaan mental untuk menaakul dalam situasi yang kabur demi mengenal pasti perlakuan baik dan jahat, salah dan benar. Keupayaan mental dapat merungkai dan menyelesaikan dilema moral sebaik mungkin secara autonomi, rasional dan objektif.
Perasaan Moral
Kesedaran hati nurani yang menyebabkan insan berasa gembira apabila membuat sesuatu yang betul dan rasa bersalah jika melakukan sesuatu yang tidak betul.
Perlakuan Moral
Tindakan berdasarkan penaakulan moral dan perasaan moral yang dilakukan secara rela hati dengan rasa tanggungjawab dan akauntabiliti.
Kurikulum Standard Pendidikan Moral di sekolah rendah memberi tumpuan kepada usaha memupuk kekuatan kerohanian dan moraliti murid melalui penghayatan dan amalan nilai-nilai murni universal yang terdapat dalam agama, tradisi dan adat resam pelbagai kaum di negara ini. Dengan itu murid dapat satu panduan hidup yang membolehkan mereka menjadi insan yang bermoral. Ini membolehkan mereka menjadi individu yang berintegriti moral dan sosial terhadap segala keputusan dan tindakan yang dilakukan.
Nilai-Nilai Murni
1. Kepercayaan kepada Tuhan
Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan agama masingmasing selaras dengan prinsip Rukun Negara.
2. Baik hati
Kepekaan terhadap perasaan dan kebajikan diri sendiri dan orang lain dengan memberi bantuan dan sokongan moral secara tulus ikhlas.
3. Bertanggungjawab
4. Berterima kasih
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian.
5. Hemah tinggi
6. Hormat
Menghargai dan memuliakan seseorang serta menghormati peraturan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan.
7. Kasih Sayang
8. Keadilan
9. Keberanian
10. Kejujuran
11. Kerajinan
12. Kerjasama
13. Kesederhanaan
Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain.
14. Toleransi
No comments:
Post a Comment